Crònica del ple de maig

Regidors ERC-AG
Regidors ERC-AG

El 31 de maig de 1938 l’exèrcit franquista va bombardejar Granollers amb 60 bombes i 750 quilos de metralla, un atac cruel i desmesurat contra la població civil que va provocar la pèrdua de 225 vides i centenars de ferits. I aquest darrer Ple va coincidir amb el 78è aniversari d’aquests fets, que no podem oblidar.
Precisament per no oblidar, una de les accions que l’Ajuntament va prendre al 2008 per recordar les víctimes va ser crear un itinerari urbà senyalitzat amb la col·locació d'una sèrie de rajoles amb la data del bombardeig a cada un dels espais que es van veure afectats per l'atac de l'exèrcit feixista. No obstant, amb les obres d'urbanització de nous carrers al centre de la ciutat moltes d'aquestes rajoles commemoratives han desaparegut. De les 95 que s'hi van col·locar, només en queden 36, tal i com vam constatar personalment només uns dies abans del Ple. Un fet que trobem inacceptable. Per aquest motiu, vam exigir a l'equip de govern la restauració de les 59 rajoles que hi manquen, en tant que són espais de memòria de la ciutat que hem de preservar. Sembla ser que l’equip de govern no n’era pas conscient d’aquest fet, ja que va posar en dubte aquesta informació. En tot cas, les rajoles es revisaran i esperem que les que manquin es tornin a col·locar en el seu lloc.
 
El tema estrella de la sessió plenària  d’ahir va se l’aprovació definitiva de l’Ordenança de regulació específica pel que fa als clubs socials de cànnabis, un document positiu i absolutament necessari en un context on no disposem de cap normativa superior que posi ordre en aquest tipus d’activitat. Han passat sis mesos des de que es va aprovar el text de forma inicial, i en aquest temps els grups municipals hem pogut debatre i treballar l’ordenança amb la regidora d’Urbanisme Mònica Oliveras i els tècnics de l’ajuntament, una forma de treballar que aplaudim, si bé és cert que el nostre grup hagués iniciat aquestes converses abans de la aprovació inicial i amb participació tant de veïns com d’associacions cannàbiques.
 
Tots els grups vam donar suport a l’ordenança, excepte ERC-AG, que vam decidir fer una abstenció en positiu perquè enteníem que, malgrat les millores de la nova versió, seguia sense ser l’ordenança que nosaltres haguéssim portat a Ple. Els principals motius són que considerem que calia més implicació per part de l’ajuntament  a l’hora de treballar prevenció del consum de cànnabis i que no es fa referència, tal i com demanàvem, a la vessant terapèutica del consum de cànnabis.
 
El Ple també va aprovar, amb l’abstenció de tota l’oposició, una modificació del pressupost de més de 4 milions d’euros. L’equip de govern no va explicar en què consisteix aquesta modificació, ho farem nosaltres ara: 3,3 milions d’euros serviran per avançar la inversió de 2016, donat l’endarreriment de la posada en marxa de l’edició 2016 del Programa de Crèdit Local de la Diputació; 1,07 milions es destinaran a amortitzar deute de forma anticipada, i uns 90.000€ són petites modificacions per pagar factures previstes però no comptabilitzades al 2015 o que no es van pressupostar de forma suficient per diversos motius.
 
Hi havia una segona modificació, i en aquest cas tots els grup municipals hi vam donar recolzament, es tracta de dotar al Consorci Montserrat Montero de 302.000€ per finançar les pèrdues de 2015 generades per l’infrafinançament de  la Generalitat respecte a aquesta escola.
 
Per segon cop aquest any, el Ple va aprovar una modificació substancial de la plantilla de l’Ajuntament, respecte la qual ens vam abstenir. Entenem que l’equip de govern hagi d’adaptar, de tant en tant, la plantilla a les necessitats organitzatives de l’ajuntament, però darrerament aquestes modificacions estan sent constants i excessives, fet que evidencia la necessitat d’estudiar amb profunditat els processos organitzatius i reestructurar la plantilla en funció d’aquests.
 
El Ple també va aprovar presentar una sèrie d’al·legacions a l’Estudi d’Impacte Ambiental del Projecte de duplicació de la línia de rodalies de la R3 entre Parets i la Garriga, al qual vam donar el nostre suport, i també vam votar a favor d’un altre expedient per desafectar i cedir l’antiga Escola Fàtima a la Generalitat per tal de fer-hi una escola de secundària.
 
Respecte a les mocions, ERC-AG es va abstenir en la presentada per “Aigua és Vida”, i que tenia el recolzament del PSC i de la Crida-CUP. El nostre grup està d’acord amb la gestió pública del subministrament d’un recurs bàsic com l’aigua, però entenem que plantejar recuperar la gestió d’Aigües-Ter-Llobregat (ATL) en aquests moments i de forma immediata i unilateral abans no finalitzin els processos judicials existents referents a l’adjudicació del servei tindria conseqüències econòmiques, com ara  indemnització de 1.200 milions d’euros, i això tindria una repercussió clara i directa en les polítiques socials.
 
També ens vam abstenir a la moció en suport de les víctimes dels accidents i errors mèdics presentada per Ciutadans . Ens va sorprendre que la resta de grups hi votessin a favor, excepte CDC, tenint en compte que la moció equipara els accidents mèdics amb negligències, una relació absolutament falsa que no podem recolzar de cap de les maneres. Ens trobem amb un clar exemple de manca de rigorositat per part de molts grups municipals, i ens preocupa especialment que s’inclogui entre ells el PSC que té el govern local. No ser capaços de reflexionar que votar a favor d’un text que porta com a judici implícit que tots els accidents mèdics són fruit de negligències és no conèixer i no valorar el gran treball que fan metgesses i metges. Que grups municipals donin un xec en blanc a un Projecte de llei sense esperar la seva tramitació i la compareixença dels actors vinculats i els experts, parla del poc que valoren als seus grups parlamentaris i el treball legislatiu. ERC-AG no dubta de la bona voluntat de fons en ajudar a les víctimes, però demanem rigorositat i serietat, els grups municipals han de llegir i reflexionar sobre el que voten i aproven.
 
En referència a la moció de suport als ajuntaments investigats per l'audiència nacional i al dret a decidir, presentada pels grups municipals de CIU, ERC-AG-AM i Crida-CUP, i amb el recolzament de l’ANC, Òmnium i EUA, aquesta va ser rebutjada amb el vot contrari del PSC per la nostra negativa a treure el punt tercer de la moció, el qual fa referència el dret a l’autodeterminació dels pobles. Aquest posicionament del PSC només s’entén en clau estatal, pel pacte PSOE-Ciutadans a Madrid, avalat pels socialistes catalans, malgrat que aquest mateix partit inclou aquest dret a les seves bases ideològiques. A ERC-AG no compartim aquesta manera de fer on els pactes polítics amb altres forces prevalen sobre els principis bàsics d’una formació política.
 
La darrera moció va ser la de declarar Granollers Vila Groga i en defensa del model públic d'Educació. També ens va sorprendre que aquesta moció la presentés el PSC, tenint en compte que ara fa només dos mesos es va signar el conveni amb la UVIC, una universitat privada que com ja vam explicar oferirà al proper curs dos graus universitaris, que costaran 5.208€ cadascun, i un cicle de formació professional que suposarà un desemborsament de més de 3.000€ i que a més farà la competència als centres públics de la ciutat.
 
Finalment, el nostre grup municipal va fer dos preguntes a l’alcalde. La primera, i per tercera vegada, vam demanar a l'alcalde que respongués al Ple, i en aplicació a l'article 105.2 del Text refós de la llei municipal i règim local de Catalunya, a la pregunta formulada pel nostre grup municipal el passat 29 de març sobre per quins motius l'ajuntament no s'ha presentat a cap convocatòria del Tribunal Laboral de Catalunya (TLC) en referència al conflicte laboral entre dos empreses de neteja de centres eductius i les seves treballadors. Finalment, i després que el Secretari emetés un informe jurídic sobre el tema a petició del nostre grup, l’alcalde va respondre que l’ajuntament no s’ha de presentar al TLC perquè no és un tema del seu propi personal, sinó que es tracta d’un conflicte entre treballadors i la seves empreses. Era precisament la resposta que esperàvem, però que volíem que es formulés en un espai de debat públic com és el ple i no en comissió informativa, que ni són obertes a la ciutadania ni es fan públiques les seves actes. En qualsevol cas, trobem inacceptable que l’equip de govern no participi dels processos de mediació del TLC en aquests casos ni que demani explicacions a les empreses subcontractades sobre els seus incompliments laborals.
 
També vam preguntar a l’equip de govern si estava estudiant la possibilitat de privatitzar la gestió del cementiri municipal, donat els rumors que hi ha al respecte, però la resposta va ser molt oberta, sense dir clarament si ho estan estudiant o no. Per nosaltres, aquesta resposta evidencia un cop més la manca de transparència de l’equip de govern, que no fa arribar la informació als grups de l’oposició fins que les decisions estan preses i pràcticament tancades.

Comentaris


No hi ha cap comentari


El comentari s'ha enviat correctament